خانه سیاسی مبانی علم سیاست دلایل لزوم حكومت اسلامى‏

دلایل لزوم حكومت اسلامى‏

2 دقیقه خوانده شده
0
0
97

عمده‏ترين دلايل عقلى و نقلى، لزوم تشكيل حكومت اسلامى عبارت است از:

الف- دلايل عقلى‏
۱- لازم الاجرا بودن قوانين اسلامى و نياز به دستگاه اجرايى (حكومت)
قانون و اجراى آن، از ضروريات جامعه بشرى بوده و هست. از اين رو، حكم عقل و تجربه جامعه انسانى، لزوم اداره و تشكيلات زمامدارى و رهبرى را تأييد نموده و حكومت را از لوازم ضرورى اجتماع تلقى مى‏نمايد.
دستگاه اجرايى در جامعه اسلامى، حكومت اسلامى است كه مجرى مجموعه قوانين است كه از جانب آفريدگار متعال براى هدايت بشريت ارسال شده است. از آنجايى كه اجراى اين قوانين، بدون تشكيل حكومت اسلامى ميّسر نيست، پس حكومت اسلامى ضرورت مى‏يابد.

۲- سيره و رويّه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اميرمؤمنان على عليه السلام‏
سيره و رويه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله، دليل بر لزوم تشكيل حكومت اسلامى است. اين امر از دو جهت قابل ملاحظه است: يكى، تشكيل حكومت اسلامى مدينه و گسترش آن؛ رسول اللّه صلى الله عليه و آله پس از هجرت به مدينه، دست به تشكيل حكومت اسلامى زد. نصب واليان، تشكيل ارتش اسلامى، قضاوت، اجراى قوانين و حدود الهى، اعزام سفرا و نمايندگان و … مجموعه اقداماتى بوده كه حكومت اسلامى مدينه عهده‏دار آنها بود.
جهت ديگر، تعيين جانشين و حاكم؛ واقعه غدير خم و تعيين اميرمؤمنان به عنوان جانشين، از سوى رسول خدا صلى الله عليه و آله حاكى از آن است كه حكومت اسلامى، پس از پيامبر نيز بايد تداوم يابد و جامعه اسلامى بى‏نياز از حكومت نيست.
امام خمينى در كتاب «ولايت فقيه» در اين‏باره مى‏فرمايد:
وقتى خداوند متعال براى جامعه پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تعيين حاكم مى‏كند به اين معناست كه حكومت پس از رحلت رسول اكرم صلى الله عليه و آله نيز لازم است و چون رسول اكرم صلى الله عليه و آله با وصيت خويش، فرمان الهى را ابلاغ مى‏نمايد، ضرورت تشكيل حكومت را نيز مى‏رساند.

۳- كيفيّت قوانين اسلام‏
قانون الهى مجموعه زمانها و دستورهايى است كه جهت تنظيم روابط اجتماعى بوده و تحقق اهداف و مقاصد شارع مقدس، تنها در پرتو عمل به آنها مى‏باشد. بررسى مختصر و گذراى قوانين اسلامى، بيانگر آن است كه تحقق آنها و نيل به اهداف مورد نظر قانونگذار، تنها در پرتو تشكيل حكومت ميسّر است. ماهيت قوانين بگونه‏اى است كه فقط حكومت مى‏تواند آنها را اجرا نمايد. اشاره به چند مورد در ذيل، آشكارا استدلال فوق را تأييد مى‏كند.
الف- قوانين مالى‏
قوانين مالى اسلام شامل خمس، زكات، جزيه و خراج مى‏شود كه به عنوان، منابع تأمين نيازهاى مالى و بودجه حكومت به حساب مى‏آيد. اين قوانين، اگر به طرز صحيح و عادلانه اجرا شوند جهت اداره يك كشور و تأمين بودجه حكومتى آن كافى مى‏باشد، به طور مثال، خمس بر معادن، غنيمتهاى جنگى، گنج، درآمد افراد و … تعلق مى‏گيرد و از تمام منابعى كه از زير زمين يا روى زمين استخراج مى‏شود بايد يك پنجم آن به عنوان خمس به بيت‏المال مسلمانان داده شود. «۲»

ب- احكام دفاع‏
احكام مربوط به حفظ نظام اسلام و دفاع از تماميت ارضى و استقلال امت مسلمانان لزوم دستگاه اجرايى براى تحقق اين احكام را روشن مى‏سازد. امام رضا عليه السلام يكى از دلايل لزوم وجود «اولى‏الامر» را جنگ با دشمنان خدا و حفظ مرزهاى اسلامى بيان فرموده است. «۲» قرآن كريم درباره آمادگى رزمى مسلمانان مى‏فرمايد:
«وَ اعِدُّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» «۳»
در برابر دشمنان آنچه توانايى از نيرو داريد، آماده سازيد.

ج- احكام حقوقى و جزايى‏
بخش عمده‏اى از احكام اسلامى را احكام حقوقى تشكيل مى‏دهد؛ مثل حدود،ديات، قصاص و … اجراى اين حدود الهى، موجب پاكى جامعه و زدودن فساد مى‏گردد.
اهداف عاليه اين احكام، همانا برقرارى امينت شخصى و عمومى و جلوگيرى از تجاوز به حقوق ديگران مى‏باشد. بديهى است تنها در سايه حكومت و دولت اسلامى است كه اجراى اين احكام ميّسر شده و امكان تحقق جامعه اسلامى سالم و پاك فراهم مى‏شود.

۴- گسترش عدالت و رفع ظلم‏
يكى از اهداف بعثت انبياء الهى، گسترش عدالت در جامعه بشرى است. چنانچه قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد:
«لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمْ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» «۲»
ما پيامبران را با نشانه‏هاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ميزان را فرو فرستاديم تا مردم براى برپايى قسط و عدل بپاخيزند.
اجراى عدالت در جامعه بر عهده حكومت است. تحقّق يكى از مهمترين اهداف پيامبران الهى (عدالت اجتماعى) منوط به تأسيس حكومت اسلامى است: زيرا پيچيدگى روابط اجتماعى، بگونه‏اى است كه نمى‏توان انتظار داشت با اقدامات شخصى و فردى، عدالت اجتماعى تأمين شود.
اميرمؤمنان، على عليه السلام، به هنگام پذيرش حكومت با اشاره به هدف مذكور،چنين فرمود:
«اما وَالَّذى‏ فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَءَ الْنَّسَمَةَ، لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ وَ قِيامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ، وَ ما اخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَماءِ انْ لا يُقارُّوا عَلى‏ كِظَّةِ ظالِمِ وَ لا سَغَبِ مَظْلُومِ، لْا لَقَيْتُ حَبْلَها عَلى‏ غارِبِها … «۱»
سوگند بر آن كسى كه دانه را شكافت و انسان را خلق نمود، اگر اين افراد حاضر نمى‏شدند و به سبب وجود ياران، حجت تمام نمى‏شد و خدا از دانشمندان پيمان نگرفته بود كه بر سيرى ظالم و گرسنگى مظلوم راضى نشوند، افسار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته و رهايش مى‏كردم.
۵- برقرارى توحيد و نفى شرك‏
در تقسيم بندى رژيمهاى سياسى، از ديدگاه اسلامى، با معيار حق و باطل، دو نوع حكومت وجود دارد: ۱- حكومت حق يا حكومت «اللّه» ۲- حكومت باطل يا طاغوت. از نظرگاه اسلام، هر حكومتى غير از حكومت «اللّه» حكومت طاغوت و باطل است و جلوه‏اى از شرك بشمار مى‏رود.
از آنجا كه از وظايف ما مسلمانان، «برقرارى نظام توحيدى» و «مبارزه با شرك» است، لزوم محو حكومت طاغوت و پى‏ريزى حكومت اسلامى از مصاديق بارز آن بشمار مى‏آيد. حكومت اسلامى، جهت تربيت انسانها را ايمان به خدا و عمل شايسته قرار داده و تربيت بندگان صالح را از اهداف اوليه و عاليه خود تلقى مى‏كند. بنابراين، ضرورت حكومت اسلامى، ناشى از لزوم برقرارى نظام توحيد در اجتماع بشرى بويژه در جامعه اسلامى است.

ب- دليل نقلى‏  …………..

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • چالش ماراتون کتابخوانی

    توسط مهران سرایی عزیز با ماراتون کتابخوانی آشنا شدم. در این چالش شما در عرض دو هفته 7 کتاب…
  • تطابق فرهنگی در ازدواج یعنی

    فرهنگ یعنی باورها،ارزش ها و اخلاق و رفتارهای متاثر از این سه و همچنین آداب و رسوم و عرفیات…
  • کی به شما حق عاشق شدن داده؟

    کی به شما حق عاشق شدن داده؟ این که دلت گیر یک دختر زیبا و خوش تیپ و خوش استیل و پولدار …
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
  • بررسى حاكميت در اسلام‏

    مفهوم حاكميت‏ حاكميت، عبارت از قدرت برترى است كه در سرزمين معين و گروه انسانى مشخص در سطح …
  • قدرت سياسى‏ و منشاء آن

    درباره مفهوم قدرت سياسى گفته شده است: قدرت سياسى، كيفيّتى است كه تحت تأثير آن يك اكثريت بز…
  • تعريف قدرت‏ و ملاحظات آن

    تعريف قدرت‏ برخى قدرت را مفهوم كمّى مى‏دانند و آن را به «ايجاد آثار و نتايج مورد نظر» تعري…
بارگذاری بیشتر در مبانی علم سیاست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

چالش ماراتون کتابخوانی

توسط مهران سرایی عزیز با ماراتون کتابخوانی آشنا شدم. در این چالش شما در عرض دو هفته 7 کتاب…