خانه اخلاقی اخلاق عبادی دليل عشق و محبّت‏

دليل عشق و محبّت‏

2 دقیقه خوانده شده
0
0
338

امام صادق عليه السلام فرمودند محبّت به خدا و آنچه وابسته به حضرت اوست، فرع معرفت انسان نسبت به خداست و هرچه معرفت و آگاهى آدمى به وجود مقدّس او بيشتر باشد، عشق به او بيشتر خواهد بود.
چنان كه براى خوف و رجا فرمودند:
دليل خوف، فرار از شياطين جنى و انسى و گناهان و دليل اميد، طلب اتّصال با اوليا و عاشقان خدا و طلب كليّه برنامه‏ هايى است كه خدا براى انسان مى‏ پسندد- براى محبّت و عشق نيز دليل بايد اقامه شود و به ادّعا ثابت نمى ‏گردد و هركسى نمى ‏تواند بگويد من محبّ اويم.
دليل محبّت در كلام امام عليه السلام انتخاب محبوب بر ماسواى او و مقدم داشتن او بر هر چيزى است. او را خواستن و هر چيزى را براى او و به خاطر او خواستن است، وگرنه اگر كسى بگويد: خدا محبوب من است، ولى غير او را بر او مقدّم بدارد جز پندار و خيالى در سر نداشته و ندارد.
بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خويشانتان و اموالى كه فراهم آورده‏ ايد و تجارتى كه از بى‏ رونقى و كسادى‏ اش مى ‏ترسيد و خانه ‏هايى كه به آنها دل خوش كرده‏ ايد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب‏ترند، پس منتظر بمانيد تا خدا فرمان عذابش را بياورد و خدا گروه فاسقان را هدايت نمى‏ كند.
امير مؤمنان عليه السلام در خطبه متّقين درباره اين پاكبازان مى‏ فرمايد:
عَظُمَ الْخالِقُ فى أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مادونَهُ فى أَعْيُنِهِمْ‏ «۲».نهج البلاغة: خطبه ۱۸۴٫
خدا در جانشان بزرگ است و مادون او در چشمشان كوچك.

تعلّق قلب به محبوب سرچشمه‏ اش همت عالى انسان است و همت عالى آن همّتى است كه از ماسوى بريده و تنها به او متّصل شده است و انس نيز حاصل از تجلّى محبوب پرآيينه وجود انسان و بذل و منع هم از مقتضيات تجلى آن وجود مقدس بر دل پاك است.
بدون شك تجلّى اقتضا مى ‏كند فناى در محبوب را و اين كه وجود انسان يك پارچه فداى محبوب گردد و انس اقتضا مى‏ كند كه دل و جان از انس گرفتن به غير او و لذّت بردن از ماسواى او منع گردد. بنابراين عشق و محبّت به محبوب اقتضا مى ‏كند وصال را و وصال ميسّر نمى ‏شود مگر به بذل روح، انس به جمال هم اقتضا مى‏ كند قلب از التفات به غير او ممنوع شود؛ پس محبّان وقتى در محبّت خود صادقند كه قلب‏شان تعلّق به محبوب داشته و اين تعلّق نتيجه همت باشد و از پس اين تعلّق غرقه عالم انس و منع گردند.
عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۳۵۲

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
  • مراتب ذكر

    ذکر نوعی آیین نیایش در اسلام است و معمولاً به تکرار اسامی خدا یا ادعیه موجود در کتب حدیث و…
  • یکصد تصویر درخشان از زندگانی حضرت محمد صل الله علیه و آله

    مدل رفتاری پیامبر| با صحابه خود، عملی و رفتار محور بود؛ پیامبر تنها چیزی را به کسی یا کسان…
  • گريه علامت مؤمن‏

    در باب اين‏كه گريه از علائم الهى بودن عبد است، در قرآن مجيد مى‏ خوانيم: [وَ إِذا سَمِعُوا …
بارگذاری بیشتر در اخلاق عبادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

عملکرد خوب شما در چه زمینه ای است؟

به زندگی گذشته، به موفقیت های گذشته و به مشاغل گذشته خود نظر کنید و ببینید چه کاری است که …