خانه سیاسی حکومت اسلامی دورنماى نظام جهانى مطلوب

دورنماى نظام جهانى مطلوب

2 دقیقه خوانده شده
0
0
99

بررسى برخى از شرايط و ويژگيهاى نظام جهانى مطلوب، آگاهى ما را نسبت به آن افزايش داده، با اين آرمانى‏ترين ايده اسلامى آشناتر خواهد ساخت. اين شناخت، درخواست مارا از خداى بزرگ جهت تحقق هر چه زودتر آن، بيشتر خواهد كرد.
ويژگيهاى برتر اين نظام نسبت به نظامهاى موجود، قابل مقايسه وتوصيف نيست.
هرآنچه كه امروزه ناقص است، درآن دوره به كمال وتمام مى‏رسد. جهانى بر مبناى ايمان و اعتقاد برپا خواهد شد كه جنبه انسانيّت آن برجنبه حيوانيّتش غلبه. دارد صلح و امنيت درآن پايدار وجاودانه، رشد درتمامى ابعاد «اخلاقى، علمى، اقتصادى» به حد نهايت خود مى‏رسد.
ويژگيهاى عمده اين نظام برتر و مطلوب را در اينجا با تكيه بر متون اسلامى بر مى‏شماريم.

جهانى بودن:
وحدت جامعه بشرى درقانون، رهبرى وحاكميت درنظام مطلوب متحقق گشته وجهان يكپارچه تحت زعامت امام برحق قرار مى‏گيرد. درآن نظام، تمامى سرزمينها، كليه اديان و مذاهب وجميع ملّتها در يك سيستم واحد اداره شده، تحت تدبير وهدايت قرار مى‏گيرند و جهان وطنى، يكى از آرزوهاى ديرين بشرى، به وقوع مى‏پيوندد.
امام صادق (ع) درتفسير آيه شريفه:
«هُوَالَّذى‏ ارْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَدينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَه عَلَى الَّدينِ كُلِّه‏ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
اوست خدايى كه رسول خود را به هدايت (خلق) و آيين حق فرستا تا او را بر تمامى اديان تسلّط وبرترى دهد، هرچند مشركان ناخشنودباشند.
مى‏فرمايد:
«وَاللَّهِ مانَزَلَ تَأْويلُها بَعْدُ وَلا يَنْزِلُ تَأْويلُها حَتّى‏ يَخْرُجَ الْقائِمُ فَاذا خَرَجَ الْقائِمُ لَمْ يَبْقَ كافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظيمِ»
به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى‏پذيرد كه «قائم» خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد درتمام جهان باقى نخواهد ماند.
امام باقر (ع) نيز دراين باره مى‏فرمايد:
«فرمانروايى و سلطنت وى شرق و غرب جهان را فرا مى‏گيرد و خداوند دين خود را به وسيله او برتمام مكاتب جهان پيروز مى‏گرداند، هرچند مشركان ناخشنود ومخالف باشند.»
بدين ترتيب، حكومت واحد جهانى ايجاد وبنيادهاى اساسى اخلاق، اديان و اداره تمامى ملّتها تحت سيستم واحد قرار مى‏گيرند. اين امر با الهام ازامداد الهى و بكارگيرى تكنيكها و فنون نوين و پيشرفته، قابل انجام خواهد بود. تداوم و استمرار آن نيز با تدبير، دانش و بينش امام و آگاهى امّت ميسّر مى‏باشد.
بشارتها و وعده‏هاى قرآن كريم از حكومت جهانى، ريشه محكم اعتقادى اين ايده اسلامى قرار گرفته، اراده الهى، تحقق آن را تضمين كرده است. چنانچه قرآن شريف مى‏فرمايد:
«وَعَدَاللَّهُ الَّذينَ امَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْارْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذى‏ ارْتَضى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ امْناً»
خدا به كسانى از شماكه ايمان آوردند وكارهاى شايسته كردند وعده داده است كه آنان را در زمين جانشين كند؛ همانگونه كه كسانى را كه پيش از ايشان بودند، جانشين كرد و البته دينشان را كه براى آنان پسنديد به مصلحت ايشان اقتدار بخشد و ترسشان را به ايمنى تبديل كند.
بشارتى ديگر از قرآن كريم، بيانگر آن است كه حكومت واحد جهانى از آنِ صالحان ومؤمنانى است كه اراده خداوند بدان تعلق گرفته، آنان حاكميت الهى را در زمين در دست گرفته و اجرا كنند:
«وَلَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ انَّ الْارْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ»
و بتحقيق در «زبور» پس از ذكر نوشتيم كه زمين را بندگان صالح من به ميراث مى‏برند.
مجموعه دلايل مزبور دو ويژگى عمده يعنى جهانى بودن نظام مطلوب وآرمان عصر ظهور را بيان مى‏كند.

عدالت:
از ويژگيهاى بارز نظام جهانى مطلوب، عدالت فراگير آن است. تاريخ جهان بيانگر ظلم وجورهاى بى شمار بر محرومان و مستضعفان بوده و در شرايط كنونى نيز ظلم، تبعيض، استثمار و استعمار درهمه ابعاد، توسعه و گسترش يافته و نسل انسان را تهديد به نابودى مى‏كند. در چندين روايت دراين باره آمده است:
«يَمْلَاءُ اللَّهُ بِهِ الْارْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً»
خداوند به وسيله او (حضرت مهدى (عج)) زمين را پر از عدل و داد مى‏كند پس از آنكه از جور و ستم پر شده باشد.
نظام اجتماعى عادلانه‏اى در پى ظهور حضرت مهدى (عج) برقرار مى‏شود كه در پرتو آن كليه ستمها و تبعيضها از جامعه بشرى ريشه كن گشته و عدالت جايگزين آن مى‏شود. عدالت در زمينه اقتصادى به گونه‏اى فراگير خواهد شد كه حتى يك نفر نيازمند به صدقه و كمك مالى پيدا نمى‏شود. على بن عقبه از پدرش چنين نقل مى‏كند:
«اذا قامَ الْقائِمُ، حَكَمَ بِالْعَدْلِ، وَارْتَفَعَ الْجَوْرُ فِى ايَّامِهِ، وَامِنَتْ بِهِ السُّبُلُ، وَاخْرَجَتِ الْارْضُ بَرَكاتِها، وَرُدَّ كُلُّ حَقٍّ الى اهْلِه‏ … وَلا يَجِدُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ مَوْضَعاً لِصَدَقَته‏ وَلا لِبرِهِ لِشُمُولِ الْغِنى جَميعَ الْمُؤْمِنينَ»
هنگامى كه قائم قيام كند، براساس عدالت حكم مى‏كند، وظلم وجور در دوران او برچيده مى‏شود، وراهها در پرتو وجودش امن وامان مى‏گردد، وزمين بركاتش را خارج مى‏سازد وهر حقّى به صاحبش مى‏رسد … وكسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى‏يابد، زيرا همه مؤمنان بى نياز وغنى خواهند شد …
آن حضرت، دراحاديث اهل سنّت نيز به عنوان پرچمدار عدل معرفى شده كه درپرتو وجوداو، نظام اجتماعى حاكم برمبناى مساوات و برابرى و عدالت حقيقى جلوه‏گر مى‏شود وامنيت كليه كسانى كه بخواهند زندگى انسانى و صحيحى را ادامه بدهند، تضمين مى‏شود.
ابوسعيد خدرى، از محدثين اهل سنّت، از رسول گرامى اسلام (ص) نقل مى‏كند:
«ابَشِّرُكُمْ بِالْمَهْدِىِّ يَمْلَأءُ الْارْضَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً يَرْضى عَنْهُ سُكَّانُ السَّماءِ وَالْارْضِ يَقْسِمُ الْمالَ صِحاحاً. فَقالَ رَجُلٌ‏ما مَعْنى صِحاحاً؟
قالَ: بِالسَّويَّةِ بَيْنَ النَّاسِ وَيَمْلَاءُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً وَيَسْعَهُمْ عَدْلُهُ …»
شما را به ظهور مهدى (ع) بشارت مى‏دهم كه زمين را پُر از عدالت مى‏كند، همان گونه كه از جور وستم پرشده است، ساكنان آسمانها و زمين از او راضى مى‏شوند واموال و ثروتها را بطور صحيح تقسيم مى‏كند. كسى پرسيد: معناى تقسيم صحيح ثروت چيست؟ فرمود: بطور مساوى درميان مردم. (سپس فرمود:) ودلهاى پيروان محمد را از بى نيازى پر مى‏كند و عدالتش همه را فرا مى‏گيرد …

امنيت:
امنيت از ضروريترين مسائل حفظ وتداوم جامعه انسانى است. اين مسأله يكى از آرزوهاى طالبان صلح و آرامش بوده و هست. تاريخ روابط بين الملل، آن گونه كه در بحثهاى پيشين گذشت، شاهد ارائه راه حلهايى براى حفظ امنيت و صلح بوده كه ازميان آنها مى‏توان به سيستمهاى «موازنه» قوا، امنيت دسته جمعى و حكومت جهانى» اشاره كرد؛ امّا هيچ يك از راه حلّهاى يادشده نتوانست امنيت واقعى را براى جامعه بشرى به ارمغان آورد، بلكه بر عكس، به هرميزانى كه تكنولوژى و تسليحات پيشرفته تر شد، امكان تهديد امنيت و حتّى نابودى نسل بشر توسط سلاحهاى هسته‏اى افزايش يافت.
درحكومت جهانى حضرت مهدى (عج) امنيت درنظام جهانى براى همه كسانى كه بخواهند زندگى شرافتمندانه وانسانى داشته باشند، به شكل مطلوب تأمين خواهد شد. قرآن كريم، اين بشارت را به مؤمنان مى‏دهد كه درنظام خلافت مؤمنان برزمين، امنيت كامل برقرار خواهد شد. «ولَيُبَدِ لَنِّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ امْناً …» و دوران خوف آنان را به دوران امنيت تبديل كند. در نظام مطلوب كه بارزترين ويژگيهايش «عدالت»، رشد معنويت و اخلاق، لطف و بشارت الهى و وجود رهبرى با ويژگى انسان كامل» است، بيقين امنيت كامل برقرار مى‏شود، چرا كه تمامى ريشه‏هاى ناامنى از بين مى‏رود.
امير مؤمنان (ع) در اين زمينه مى‏فرمايد:
«حَتّى تَمْشِى المَرْأَةُ بَيْنَ العِراقِ الَى الشَّامِ لا تَنَصُع قَدَمَيْها الَّا عَلَى النَّباتِ وَعَلى رأسِها زينَتُها لا يُهيجُها سَبُعٌ وَ لا تَخافُهُ.»
(راهها امن شود چندان كه) زن از عراق تا شام برود و پاى خود را جز بر روى گياه نگذارد جواهراتش را بر سرش بگذارد هيچ درنده‏اى او را به هيجان و ترس نفكند و او نيز از هيچ درنده‏اى نترسد.
رشد:
«رشد» و «تعالى» انسان و جامعه بشرى از خصوصيات برجسته نظام آرمانى عصر ظهور است. مهمترين زمينه‏ها وابعاد رشد عبارتند از:

پيشرفت سريع علوم:
علم و دانش بشرى درآن دوران به آخرين درجه تكامل خود مى‏رسد، چه آن علومى كه براى آبادى وعمران و سهولت دراموراست (علوم تجربى) و چه علومى كه مربوط به اصول زندگى صحيح انسانى (علوم انسانى) است.
نوسازى و پيشرفت جامعه انسانى تنها با اين دو سرى علم امكان پذير است كه درآن عصر به نهايت شكوفايى خود مى‏رسد. امام صادق (ع) فرمود:
«الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَعِشْرُونَ حَرْفاً فَجَميعُ ما جائَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرفانِ، فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمَ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ، فَاذا قامَ قائِمُنا اخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَالْعِشْرينَ حَرْفاً؛ فَبَثَّها فِى النَّاسِ وَ ضَمَّ الَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّها سَبْعَةَ وعِشْرُونَ حَرْفاً»
علم و دانش بيست و هفت حرف (بيست و هفت شعبه و شاخه) است، تمام آنچه پيامبران الهى براى مردم آورده‏اند دو حرف بيش نبود و مردم تاكنون جز آن دو حرف را شناخته‏اند، امّا هنگامى كه قائم ما قيام كند بيست و پنج حرف (شعبه و شاخه علم) ديگر را آشكار مى‏سازد و درميان مردم منتشر مى‏سازد، واين دو حرف موجود را هم به آن ضميمه مى‏كند تا بيست و هفت حرف كامل و منتشر شود.
انديشه وعقل آدمى نيز در پرتو هدايت و ارشاد آن انسان كامل، يعنى حضرت مهدى (عج)، شكوفا شده، بينش وسيع و والا پيدا مى‏كند. امام باقر (ع) دراين مورد فرمود:
«اذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ يَدَهُ عَلى رُؤُسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُمْ وَكَمُلَتْ بِها احْلامُهُمْ»
هنگامى كه قائم ماقيام كند دستش را بر سربندگان گذارد وخردهاى آنان راگرد آورد و رشدشان را تكميل گرداند.
ارتباط امام با سايرين‏و نيز انسانها با يكديگر در سراسر جهان در پرتو رشد علم به آسانى انجام گرفته، اداره حكومت واحد جهانى نيز عملى مى‏شود.

پيشرفت اقتصادى:
عصر ظهور را عصر توسعه اقتصادى واجتماعى همه جانبه نيز مى‏توانيم بناميم. در سيستم اقتصادى حاكم بر نظام مطلوب الف- تمامى علوم و دانش به كار گرفته مى‏شوند، ب- سازماندهى صحيح توليد موجب بيشترين بازدهى مى‏گردد ج- زمين كليّه منابع و استعدادهاى خود را دراختيار انسان قرار مى‏دهد تا بهره‏بردارى از آن به تمام وكمال انجام پذيرد.
«انَّهُ يَبْلُغُ سُلْطانُهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغْرِبَ وَتَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ وَلا يَبْقى فِى الْارْضِ خَرابٌ الَّا يَعْمُرُهُ»
حكومت او، شرق و غرب جهان را فراخواهد گرفت و گنجينه‏هاى زمين براى او ظاهر مى‏شود و در سراسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر آن را آباد خواهد ساخت.
از اين رو، درنظام مطلوب، اول آنكه شكاف بزرگ بين ملتهاى فقير و غنى كه امروز بحران شديد فقر وگرسنگى را براى كشورهاى توسعه نيافته در بر دارد، از بين مى‏رود، تعاون وهمكارى همگانى جهت ايجاد زندگى بهتر وايده آل براى نوع بشر آغاز مى‏شود، تمامى ملتها از ثمرات توسعه اقتصادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى بهره‏مند مى‏شوند. دوم آنكه تحت يك سيستم واحد بين المللى، امكان بهره‏ورى همگان از منابع طبيعى فراهم مى‏شود، منابع زيرزمينى، دانش و تكنولوژى تنها ويژه كشورهايى كه در يك منطقه جغرافيايى قرار دارند، نيست بلكه تمامى ابزارهاى ترقى و پيشرفت بايد به صورت عادلانه در اختيار همگان قرار گيرد.

۳- تعالى و تكامل اخلاق ومعنويت:
بشر در عصر حاضر نتوانسته به موازات رشد علمى و صنعتى خود به رشد معنوى واخلاقى دست يابد. خلاء معنوى واخلاقى بشريت در عصر شكوفايى صنعت، موجب نگرانيهاى عمده دانشمندان، مصلحان اجتماعى و حتّى سياستمداران شده است.
تكامل فرهنگى و اخلاقى انسانها، از ويژگيهاى آشكار دوران ظهور وشكل گيرى نظام مطلوب است. ايمان بشر در پرتو تعليمات صحيح و رهبرى امام، بگونه‏اى پرورش مى‏يابد كه به خودى خود، حلّال بسيارى از مشكلات كنونى است.
بطور كلى رفتار و كردار آدمى از انگيزه‏ها و خصوصيات درونى او ناشى مى‏شود.
نفوس انسانى هنگامى كه تحت سيستم ايمان وتربيت صحيح، تزكيه شود، بطور حتم و يقين، رفتارها يش تصحيح مى‏شود در عصر ظهور به كمك عنصر محورى «امامت» تهذيب نفوس آدميان حاصل وجامعه انسانى به خلوص وصميميت خواهد رسيد.
نظام جهانى، ص: ۱۷۷

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
  • حضرت امام حسین علیه السلام و اصلاحات اجتماعی

    مشخصات کتاب عنوان : حضرت امام حسین(ع) و اصلاحات اجتماعی عباسعلی سلطان زاده(پدیدآور) معنای …
  • آسيب‏ شناسى جامعه اسلامى

    آسیب ها که به گفته فرهنگنامه آکسفورد از بی نظمی و اختلال ساختاری و فکری ناشی می گردند، بای…
  • پيام‏هاى انقلاب اسلامى

    برخى از پيام‏هاى انقلاب اسلامى را مى‏توان به صورت زير برشمرد: لزوم خروج انسان از يوغ بردگى…
بارگذاری بیشتر در حکومت اسلامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

لیستی از کارهایی که مردان از همسر خود انتظار دارند

مردها می خواهند از در کنار هم بودن با همسر خود لذت ببرند و احتیاج به محبت دارند به همین دل…