خانه سیاسی نظام سیاسی اسلام دیدگاه بزرگان در باره پیوند دین و سیاست

دیدگاه بزرگان در باره پیوند دین و سیاست

2 دقیقه خوانده شده
0
0
130

«اگر بخشي از اسلام مربوط به معارف و اعتقادات و جهان‏بيني است و بخش ديگري از آن مربوط به امور اخلاقي و تهذيب نفس مي‏باشد، در كنار اين دو، بخش سومي وجود دارد كه به شرح وظائف و دستورهاي عملي پرداخته است.اگر اسلام نظارت و ارشاد و امر به معروف و نهي از منكر و جهاد و دفاع دارد، اگر حدود و مقرّرات و قوانينِ اجتماعي و جامع دارد، اين نشان مي‏دهد كه اسلام يك تشكيلات همه جانبه و يك حكومت است و تنها به مسأله اخلاق و عرفان و وظيفهٴ فرد نسبت به خالق خود يا نسبت به انسان‏هاي ديگر نپرداخته است؛ اگر اسلام راه را به انسان نشان مي‏دهد و در كنارش از او مسؤوليت مي‏طلبد، اگر اسلام آمده است تا جلوي همهٴ مكتب‏هاي باطل را بگيرد و تجاوز و طغيان طواغيت را در هم كوبد، چنين انگيزه‏اي، بدون حكومت و چنين هدفي، بدون سياست هرگز ممكن نيست.
خداي سبحان دربارهٴ اسلام و رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏فرمايد: ﴿هو الّذي أرسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي الدّين كلّه ولو كره المشركون﴾( سوره توبه ،آیه ۳۳) خداي تعالي رسولش را با هدايت و دين حق اِعزام نمود تا مردم را در همهٴ ابعاد زندگي هدايت كند و بساط هر طاغوت را برچيند و تا دينش را بر تمام مرام‏ها و حكومت‏ها و نظام‏ها پيروز گرداند. بر اين اساس، پيامبر اسلام براي دو كار آمد نه يك كار؛ هم براي هدايت و موعظه و تعليم و ارائه قانون آمد و هم براي برچيدن ظلم و ستم و طغيان.
خداي تعالي هدف بعثت همه رسولان خود را چنين بيان مي‏فرمايد: ﴿ولقد بعثنا في كلِّ أُمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطّاغوت﴾(سوره نحل ، آیه ۳۶) ما براي هر امتي پيام‏آوري فرستاديم كه آنان را به عبادت «الله» دعوت كند و به اجتناب از طاغوت برانگيزد. اجتناب كردن از طاغوت يعني خود را در جانبي و طاغوت را در جانب ديگر قرار دادن و در جهت او قدم برنداشتن و از خود در برابر تجاوز طاغي دفاع كردن و تسليم و بردهٴ او نشدن.
(عبد الله جوادی آملی ، ولایت فقیه ، ولایت فقاهت و عدالت ، مرکز نشر اسرا ، قم ، ۱۳۸۵، ص ۷۵)
علاوه بر اینکه جامعیت و خاتمیت دین مبین جدا نبودن دین از سیاست و آمیختگی این دو خواهد بود زیرا اگر دین به سیاست و امور سیاسی که بخش عمده ای از زندگی انسان را تشکیل می دهند بی توجه باشد در این صورت نمی تواند داعیه جامعیت و خاتمیت داشته باشد . از این رو « اسلام از آن جهت كه دين الهي است و از آن جهت كه كامل و خاتِم همه مكتب‏هاست، براي اجراي احكامش و براي ايجاد قسط و عدل در جامعه، حكومت و دولت مي‏خواهد؛ براي نبرد با طاغوت و ستيز با ظلم و تعدي طاغوتيان، حكومت و حاكم مي‏خواهد. اسلامِ بي‏حكومت و بي اجرا، قانون صرف است و از قانون كه «سوادي بر بياض» است، به تنهايي كاري ساخته نيست.»( همان ، ص ۷۶)

بنابر این ، پيوند دين و سياست پديده نوظهورى نيست كه فقط مربوط به روزگار ما يا نزديك به ما باشد، بلكه سابقه طولانى‏ترى دارد و در اسلام از عصر پيامبر(ص) سرچشمه گرفته است. به عنوان نمونه شيخ صدوق با ديلميان پيوند نزديكى داشت و با همكارى ركن الدوله و صاحب بن عباد، توانست به تبليغات دينى شيعيان سامان بخشد.

آیت الله بروجردی ره فرمودند :
انسان نیاز اجتماعی دارد و دین اسلام به این نیازها اهمیت داده و بسیاری از احکام آن در مورد اجتماع و سیاست است که اجرای آن احتیاج به رهبری دارد .
( محمد حسین بروجردی , البدر الزاهر , تقریرات درس آیت الله بروجردی , ص۵۱-۵۲)

آیت الله خوئی ره فرمودند :
اجرای حدود که در برنامه انتظامی اسلام آمده همانا در جهت مصلحت همگانی و سلامت جامعه تشریع گردیده است تا جلو فساد گرفته شود و تبه کاری و سرکشی و تجاوز نابود و ریشه کن گردد و این مخصوص به زمانی که معصوم حضور دارد نیست .
( سید ابوالقاسم خوئی , مبانی تکمله المنهاج , ج۱, ص ۲۲۴-۲۲۵)

آیت الله مکارم شیرازی فرمودند:
سیاست و دیانت مثل روح و جسم به هم مرتبط هستند و اگر کارشناس دین در راس حکومت نباشد نمی شود اهداف انبیا را در جامعه پیاده کرد افرادی که دین را از سیاست جدا می دانند یا اسلام را درست نفهمیدند و یا از حکومت چیزی نمی دانند و یا اینکه جمهوری اسلامی را خوب تفسیر نمی کنند .
( www.hawzah.net بیانات معظم له در دیدار با مسئولان استان بوشهر )

آیت الله مصباح یزدی فرمودند :
این گونه نیست که شریعت اسلام تنها به جنبه های فردی زندگی بشر پرداخته باشد و نسبت به مناسبات اجتماعی و از جمله مناسبات سیاسی و حکومتی جامعه هیچ نظری نداشته باشد و این حوزه را به خود افراد بشر واگذار کرده باشد تا با تشخبص عقل خود هر گونه که خودشان مصلحت دیدند و توافق کردند عمل کنند . اسلام نه تنها دارای احکام سیاسی است بلکه برای حکومت و تعیین حاکمیت نیز نظریه خاصی دارد .
( محمد تقی مصباح یزدی , نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره , ۱۳۸۸۰, ص ۲۲)

 

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • هرکه دختر داشته باشد

    پیامبر خدا ص می فرماید هرکه دختر داشته باشد خداوند درپی کمک. آمرزش و یا ی اوست. …
  • امتحانات

    این روزها نمی‌تونم اونجوری که دلم میخواد تو درسام پیشرفت کنم

    برای پیشرفت درسی تون قبلش باید یک سری هدف های کلان چندین ساله برای خودتون داشته باشید. هدف…
  • مخالفان دولتی یا (اپوزیسیون) در اصطلاح سیاست به مجموعه افراد و نهادهای مخالف اصل نظام سیاس…
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در نظام سیاسی اسلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

هرکه دختر داشته باشد

پیامبر خدا ص می فرماید هرکه دختر داشته باشد خداوند درپی کمک. آمرزش و یا ی اوست. …