خانه سیاسی نظام سیاسی اسلام دیدگاه بزرگان در باره پیوند دین و سیاست

دیدگاه بزرگان در باره پیوند دین و سیاست

2 دقیقه خوانده شده
0
0
105

«اگر بخشي از اسلام مربوط به معارف و اعتقادات و جهان‏بيني است و بخش ديگري از آن مربوط به امور اخلاقي و تهذيب نفس مي‏باشد، در كنار اين دو، بخش سومي وجود دارد كه به شرح وظائف و دستورهاي عملي پرداخته است.اگر اسلام نظارت و ارشاد و امر به معروف و نهي از منكر و جهاد و دفاع دارد، اگر حدود و مقرّرات و قوانينِ اجتماعي و جامع دارد، اين نشان مي‏دهد كه اسلام يك تشكيلات همه جانبه و يك حكومت است و تنها به مسأله اخلاق و عرفان و وظيفهٴ فرد نسبت به خالق خود يا نسبت به انسان‏هاي ديگر نپرداخته است؛ اگر اسلام راه را به انسان نشان مي‏دهد و در كنارش از او مسؤوليت مي‏طلبد، اگر اسلام آمده است تا جلوي همهٴ مكتب‏هاي باطل را بگيرد و تجاوز و طغيان طواغيت را در هم كوبد، چنين انگيزه‏اي، بدون حكومت و چنين هدفي، بدون سياست هرگز ممكن نيست.
خداي سبحان دربارهٴ اسلام و رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏فرمايد: ﴿هو الّذي أرسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي الدّين كلّه ولو كره المشركون﴾( سوره توبه ،آیه ۳۳) خداي تعالي رسولش را با هدايت و دين حق اِعزام نمود تا مردم را در همهٴ ابعاد زندگي هدايت كند و بساط هر طاغوت را برچيند و تا دينش را بر تمام مرام‏ها و حكومت‏ها و نظام‏ها پيروز گرداند. بر اين اساس، پيامبر اسلام براي دو كار آمد نه يك كار؛ هم براي هدايت و موعظه و تعليم و ارائه قانون آمد و هم براي برچيدن ظلم و ستم و طغيان.
خداي تعالي هدف بعثت همه رسولان خود را چنين بيان مي‏فرمايد: ﴿ولقد بعثنا في كلِّ أُمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطّاغوت﴾(سوره نحل ، آیه ۳۶) ما براي هر امتي پيام‏آوري فرستاديم كه آنان را به عبادت «الله» دعوت كند و به اجتناب از طاغوت برانگيزد. اجتناب كردن از طاغوت يعني خود را در جانبي و طاغوت را در جانب ديگر قرار دادن و در جهت او قدم برنداشتن و از خود در برابر تجاوز طاغي دفاع كردن و تسليم و بردهٴ او نشدن.
(عبد الله جوادی آملی ، ولایت فقیه ، ولایت فقاهت و عدالت ، مرکز نشر اسرا ، قم ، ۱۳۸۵، ص ۷۵)
علاوه بر اینکه جامعیت و خاتمیت دین مبین جدا نبودن دین از سیاست و آمیختگی این دو خواهد بود زیرا اگر دین به سیاست و امور سیاسی که بخش عمده ای از زندگی انسان را تشکیل می دهند بی توجه باشد در این صورت نمی تواند داعیه جامعیت و خاتمیت داشته باشد . از این رو « اسلام از آن جهت كه دين الهي است و از آن جهت كه كامل و خاتِم همه مكتب‏هاست، براي اجراي احكامش و براي ايجاد قسط و عدل در جامعه، حكومت و دولت مي‏خواهد؛ براي نبرد با طاغوت و ستيز با ظلم و تعدي طاغوتيان، حكومت و حاكم مي‏خواهد. اسلامِ بي‏حكومت و بي اجرا، قانون صرف است و از قانون كه «سوادي بر بياض» است، به تنهايي كاري ساخته نيست.»( همان ، ص ۷۶)

بنابر این ، پيوند دين و سياست پديده نوظهورى نيست كه فقط مربوط به روزگار ما يا نزديك به ما باشد، بلكه سابقه طولانى‏ترى دارد و در اسلام از عصر پيامبر(ص) سرچشمه گرفته است. به عنوان نمونه شيخ صدوق با ديلميان پيوند نزديكى داشت و با همكارى ركن الدوله و صاحب بن عباد، توانست به تبليغات دينى شيعيان سامان بخشد.

آیت الله بروجردی ره فرمودند :
انسان نیاز اجتماعی دارد و دین اسلام به این نیازها اهمیت داده و بسیاری از احکام آن در مورد اجتماع و سیاست است که اجرای آن احتیاج به رهبری دارد .
( محمد حسین بروجردی , البدر الزاهر , تقریرات درس آیت الله بروجردی , ص۵۱-۵۲)

آیت الله خوئی ره فرمودند :
اجرای حدود که در برنامه انتظامی اسلام آمده همانا در جهت مصلحت همگانی و سلامت جامعه تشریع گردیده است تا جلو فساد گرفته شود و تبه کاری و سرکشی و تجاوز نابود و ریشه کن گردد و این مخصوص به زمانی که معصوم حضور دارد نیست .
( سید ابوالقاسم خوئی , مبانی تکمله المنهاج , ج۱, ص ۲۲۴-۲۲۵)

آیت الله مکارم شیرازی فرمودند:
سیاست و دیانت مثل روح و جسم به هم مرتبط هستند و اگر کارشناس دین در راس حکومت نباشد نمی شود اهداف انبیا را در جامعه پیاده کرد افرادی که دین را از سیاست جدا می دانند یا اسلام را درست نفهمیدند و یا از حکومت چیزی نمی دانند و یا اینکه جمهوری اسلامی را خوب تفسیر نمی کنند .
( www.hawzah.net بیانات معظم له در دیدار با مسئولان استان بوشهر )

آیت الله مصباح یزدی فرمودند :
این گونه نیست که شریعت اسلام تنها به جنبه های فردی زندگی بشر پرداخته باشد و نسبت به مناسبات اجتماعی و از جمله مناسبات سیاسی و حکومتی جامعه هیچ نظری نداشته باشد و این حوزه را به خود افراد بشر واگذار کرده باشد تا با تشخبص عقل خود هر گونه که خودشان مصلحت دیدند و توافق کردند عمل کنند . اسلام نه تنها دارای احکام سیاسی است بلکه برای حکومت و تعیین حاکمیت نیز نظریه خاصی دارد .
( محمد تقی مصباح یزدی , نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره , ۱۳۸۸۰, ص ۲۲)

 

 

 

  • من یک نخبه سیاسی هستم!

    نخبه(Elite ) به معنی انتخاب و یا انتخاب کردن است. و در تعریف نخبه کسی است که ذاتاً دارای ا…
  • آیا معصوم بودن برای ولی فقیه الزامی است؟

    می گویند ولایت فقیه معصوم نیست ،پس ولایت مطلقه و ضرورت اطاعت همه جانبه از ایشان یعنی چه؟ &…
  • اندیشه سیاسی اسلام

    اسلام به عنوان یک دین، دارای اصول مشترکی با دیگر ادیان است. اما این دین علاوه بر داشتن اصو…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در نظام سیاسی اسلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

من قبل دادن امتحانم روحیه م خراب میشه بعد میچسبم به نمرم

من قبل دادن امتحانم روحیه م خراب میشه بعد میچسبم به نمرم مهدی, چی باعث خراب شدن روحیه شما …