خانه اعتقادی سنت و جایگاه آن در مذاهب اسلامی

سنت و جایگاه آن در مذاهب اسلامی

2 دقیقه خوانده شده
0
0
71

معارف اسلامی، اعم از اصول، فروع، مسائل اخلاقی و فقهی، که از مبدا اعلی به پیامبر اکرم رسیده است، از دو طریق به وسیله ایشان به جامعه بشری منتقل شده است: کتاب و سنت.
کتاب، یعنی مجموعه الفاظی که از زبان ایشان شنیده شده، لکن الفاظ و معانی آن، هر دو از طرف خداوند به عنوان اعجاز همیشگی، به جامعه انسانی ارائه شده است.
حدیث قدسی نیز،کلامی منقول از حضرت حق است، لکن، الفاظی است که خداوند به پیامبران سابق نیز القاء فرموده است.
سنت که روایت، حدیث و نص نیز به آن اطلاق می شود، کلامی است که الفاظ آن از پیامبر اکرم و محتوا و معانی آن از خداوند متعال است.
سنت در علم اصول سه قسم است: قول، فعل و تقریر معصوم.
کتاب و سنت، هر دو باید از سوی پیامبر اکرم به جامعه برسد و مورد عمل قرار گیرد. در رسیدن کتاب، هیچ اشکالی از سوی هیچ نسلی دیده نشده و تغییر و تحریفی در آن واقع نشده است. اما در مورد سنت و حدیث بحث است که :

اولا. کیفیت رسیدن سنت و کلمات پیامبر اکرم به جامعه اسلامی از صدراسلام تا به امروز، چگونه است؟

ثانیا: در روش دستیابی به سنت، چه اختلافاتی بین شیعه امامیه و غیر امامیه وجود دارد؟
به نكاتى چند در زیر اشاره مى شود:
نخست؛ مراد فريقين، الفاظ و مطالبى است كه از پيامبراسلام صادر شده و به عنوان علوم و معارف الهى، بیان میشود.
 اهل سنت معتقدند ائمه معصومين عليهم السلام، خود مستقل مطالب را ازخدا دريافت و براى مردم بيان مى کنند که این باطل است . و درعالم تشيّع، اعتقاد بر اين است، احكام الهى و معارف دينى، كه از ائمّه معصومين صادر شده، به عنوان نقل سنّت پيامبر و معارفِ دريافت شده ازآن حضرت است. 
دومین؛ فرق در طريق وصول و سلسله سند سنّت و حديث است. اسلام از جنبه بیان شریعت ومصون بودن احكام و علوم رسيده از معصوم، از نظر شيعه، ۲۷۳ سال (از بعثت پیامبرتا حین رحلت امام یازدهمین) است. در كميّت، زيادتر و در كيفيّت، قريب العهد به زمان معصوم است و از نگاه عامّه، مجموع احاديث نقل شده، محدود به همان مدّت ۲۳ سال ( از هنگام بعثت تا زمان رحلت پیامبر) است، با فاصله اى بيشتر و عهدى طولانى تر.
فرقه شيعه معتقد است پيامبر (ص) تمام آنچه را كه براى جوامع بشرى لازم است، براى خلفاى معصوم خود بيان و به آنها منتقل نموده و در نزد آنها وديعه است. از آن جمله، خطبه حَجّة الوداع است،
سوم؛ با استنادبه آيه شريفه:«انّما يُريدُالله ليُذهب عنكم الرّجسَ اهلَ البيت و يُطَهّركم تطهيراً.» [۱]
 بايد بپذيريم كه حجّيّت گفتار و نقل احاديث و نيز وجوب تمسّك به آنها در أخذ احكام الهى و علوم و معارف قرآنى، امرى ثابت و مسلّم است.
چهارم؛ سنّت در مسيرى كه به طول تاريخ از حين صدور حديث تا امروز است، در عالم تشيّع هيچگاه دچارمحذور سنّت عامّه نشده؛ زيرا سنّت رسيده از طريق عامّه، مدّت مديدى گرفتار ممنوعيّت كتابت بوده و البته واضح است كه در انتقال مطلب از ذهنى به ذهن ديگر، چه خطراتى پيش مى آيد و الفاظ و نكات و معانى، تا چه اندازه در معرض تغيير و تحريف (به دست افراد مختلف الحال) قرار مى گيرد.
در نتیجه  «اهل سنّت حقيقى»، فرقه شيعه جعفرى است و نه معروف به «اهل سنّت» كه چون از نظر حديث در مضيقه قرار گرفتند، قياس و استحسان و استقراء و امثال آنها را مدارك و منابعى در عرض كتاب و سنّت قرار دادند.

منابع:
۱-الاحزاب:۳۳
-سنت در نگاه اهل تشيّع و تسنّن : آية الله على مشكينى



بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • تفاوت فلسفه با کلام در چیست؟

    تفاوت فلسفه دين و كلام در چيست؟ به مجموعه بحث‏ها و گفتگوهايى كه در دفاع از متون دينى ارائه…
مطالب بیشتر از این نویسنده ایمان
  • تفاوت فلسفه با کلام در چیست؟

    تفاوت فلسفه دين و كلام در چيست؟ به مجموعه بحث‏ها و گفتگوهايى كه در دفاع از متون دينى ارائه…
  • جبر و اختیار

    In the spectrum of determinism free-will

    Suppose the nerves of someone’s hand have become paralyzed due to a certain disease or a d…
بارگذاری بیشتر در اعتقادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

تفاوت فلسفه با کلام در چیست؟

تفاوت فلسفه دين و كلام در چيست؟ به مجموعه بحث‏ها و گفتگوهايى كه در دفاع از متون دينى ارائه…