اغلب ما در بخش هایی از زندگی مان احساس کسالت و بیهودگی می کنیم. آیا شما هم تا به حال چنین حسی را تجربه کرده اید؟ در صورت بروز چنین مساله ای آیا به فکر حل مساله و کسب روحیه و انرژی لازم برآمده اید؟ در واقع همان طور که انرژي فيزيکي و جسماني شما حاصل رژيم غذايي سالم، ورزش و استراحت مناسب است، انرژي رواني هم از طريق زيستن به انواع روش هايي حاصل مي شود که به شما احساس اميدواري، اعتمادبه نفس، سرزنده بودن، عشق و نائل شدن به تمامي چيزهايي که دوست داريد، مي بخشند. برای حل مساله به این موارد توجه کنید:

در یابید چه چیزی سبب شادی و خوشحالی شما می‌شود
همه ما می‌دانیم که شرایط ویژه‌ای یا کار‌های خاصی سبب شادی مان می‌شوند، پس کاری که شما را شاد می‌کند، انجام دهید؛ هر اندازه که می‌توانید یا می‌خواهید. البته باید مراقب باشید که این خواسته با آداب و رسوم اجتماعی که در آن زندگی می‌کنید و با باور‌های انسانی احکام دینی و مذهبی در تضاد نباشد.

هنگام صبح چند سؤال مثبت و روحیه‌بخش از خود بپرسید
• در حال حاضر در زندگی از چه چیزی راضی هستم؟
• چه ویژگی‌ای مرا خوشحال می‌کند؟
• چگونه در من این حالت را به‌وجود می‌آورد؟
این پرسش‌های صبحگاهی فوق‌العاده‌ هستند، زیرا به شما امکان درک عمیق از شرایط موجود را می‌دهد و سپس آن احساس مثبت را به شما منتقل می‌کند.

جزر و مد انگیزه را دریابید
انگیزه و پیدایش آن دائمی نیست بلکه متغیر است. ممکن است یک روز برای انجام کارها انگیزه و توان کافی داشته باشید و روزی دیگر نه. اما امیدتان را از دست ندهید. انگیزه به زودی باز می گردد. فقط آن را از دست ندهید و منتظر بمانید. تا زمان برگشت انگیزه، از دیگران کمک بگیرید.

احساسات خود را محترم بشماريد
همه آنچه که خداوند در وجود انسان ها به ودیعه نهاده است از لوازم لاینفک زندگی بشری و از عوامل تعالی انسان هستند. یکی از این موارد انواع احساساتتان می باشد. علایق، سلیقه ها، دوست داشتن ها، دوست نداشتن ها، و ….
لزومی ندارد ندیده و نشناخته مثل بعضی ها به فکر مهار و کنترل و مبارزه با احساسات خود برآیید و همه را یکجا ردشان کنید. همان طور که رها کردن احساس هم کار منطقی و درستی به نظر نمی رسد. بنابراین بدون این که نشناخته و بدون تامل به مبارزه با احساسات خود برخیزید، قانون و منطقی برای مدیریت احساسات خود داشته باشید تا ضمن بهره مندی از مزایا و مواهب آن، به جایی نرسید که به مبارزه با همه احساساتتان برخیزید.

غذاهای روحیه بخش میل کنید
رژیم غذایی ،موثر ترین روش برای تاثیر گذاری بر سلامت عمومی و تندرستی می باشد . برخی از غذا ها، تاثیری تقریبا آنی بر مغز و سیستم عصبی می گذارند . برای قرن ها ، بسیاری از گیاهان و ادویه ها برای آرام کردن سیستم عصبی و القای احساس سرخوشی مورد استفاده قرار گرفته اند . غذاهایی شبیه شیر گرم ،آرامش و خواب خوشی را به ارمغان می آورند ،در حالیکه قهوه و سیگار ، به عنوان محرک عمل می کنند .
اگر به دنبال ذهنی آرام ، بدنی قوی یا روحیه ای شاد هستید ، باید بدانید که با استرس ،کمبود خواب ،تغذیه بد و نامنظم و ورزش نکردن ، نمی توانید به آنها دست یابید . واضح است اگر رژیم غذایی منظمی داشته باشیم و غذاهایی مملو از میوه های تازه ،سبزیجات ، پروتئین به مقدار کافی ،آجیل ها، دانه ها ،حبوبات و غلات کامل را مصرف کنیم، بدنمان مواد غذایی ضروری مورد نیاز خود را برای ساخت و حفظ سلول های سالم ،تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز و حفظ سطح گلوگز خون به دست می آورد .
اسیدهای چرب امگا- ۳
این ماده مغذی را می توانید در انواع آجیل مانند بادام و گردو ، ماهی های چرب مانند قزل آلا و تن ،دانه هایی مانند کتان و نیز تخم مرغ بیابید . این غذا ها سبب می شوند شما هوشیار بمانید و از درون احساس شادی کنید . برای رسیدن به حد اکثر کیفیت،کمی روغن زیتون روی یک تکه ماهی قزل آلا بمالید و قبل از کباب کردن یا بخار پز کردن ،آن را در ترکیبی از دانه های کنجد قرار دهید .

فیبر محلول
این ماده غذایی را می توانید در غذا هایی چون بلغور ،جو دو سر ، انواع میوه و غلات بیابید که نه تنها سیستم گوارشی بدن شما را سالم نگاه می دارند ، بلکه احساس گرم و لذت بخش سیری را افزایش می دهند . در نتیجه شما وسوسه نمی شوید تا معده خود را میزبان غذا های بی ارزش و پر کالری نمائید.

مصرف ویتامین D
قرار گرفتن در معرض نور خورشید ،نکته ای کلیدی برای داشتن زندگی سالم ،شاد و طولانی مدت به شمار می آید. روش های متفاوت و گوناگون برای جذب بیشتر ویتامین D وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد : روزانه ۱۵ دقیقه درمعرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی آزاد ، ماکرول و تن . همچنین می توانید برای جذب ویتامین D روزانه یک لیوان شیر بنوشید

بعد از یک دوره کار فشرده به مسافرت بروید
سفر به شما این امکان را می دهد که کمی فشارهای روحی و جسمی را از خود دور کنید. ممکن است مسافرت اضطراب و استرس هم داشته باشد، به خصوص اگر سفر شما همراه با گردش و بازدید از جاهای دیدنی باشد یا نیاز به آشنایی با زبان های مختلف داشته باشید یا مقصدتان شهری شلوغ باشد. اما استرس سفر یک استرس مثبت است و مثل اضطراب شما از کار زیاد یا زندگی روزمره نیست. كاهش فشار و استرس روحی همیشه به سلامتی شما کمک و روحیه تان را بالا خواهد برد.

 

 

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در ایجاد انگیزه در مدیریت زمان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

️ نتیجه تلفیق دیپلماسی و اقدام انقلابی؛ نابودی کامل تشکیلات داعش

بعد از اعلام نابودی کامل داعش از سوی فرمانده سپاه قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی، کمتر کسی از…