خانه سیاسی اندیشه های سیاسی وحدت دين و سياست با چهار دليل اثبات مى ‏شود

وحدت دين و سياست با چهار دليل اثبات مى ‏شود

2 دقیقه خوانده شده
0
0
456

وحدت دين و سياست با چهار دليل زير اثبات مى‏شود:

  1. سيره سياسى انبياء الهى؛ مبارزه پيامبران الهى با طاغوت‏هاى زمان و طبقات مترف و ملأ، تشكيل نظام سياسى و اداره جامعه، پرداختن به امور سياسى اجتماع و تشكيل حكومت دينى به ويژه از سوى رسول خدا محمد بن عبدالله (ص)[۱] در مدينة النبى بيانگر آن است.
  2. ماهيت آيات قرآنى؛ آيات كريمه قرآن به روشنى وحدت دين و سياست را بيان مى‏كند به گونه‏اى كه جاى انكار براى كسى نمى‏ماند. رهبر انقلاب از كسانى كه دين را از سياست جدا مى‏دانند مى‏پرسد:

آيا در آيه‏ «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوّى وعدوّكم اولياء»[۲] و آيه‏ «ولا تطيعوا امر المسرفين الذين يفسدون فى الارض ولا يصلحون»[۳] يا آيات معرفى حزب اللَّه و حزب الشيطان يا آيات ولايت الله، يا آيات حكم به غير ما انزل الله، انديشيده و در آن تأمل كرده‏اند؟[۴]

در ادامه مطلب مى‏خوانيم آيا اعمال و رفتار سياسى و اجتماعى انسان‏ها كه بيشترين بخش زندگى آنهاست بدون جزاست؟ پس‏ «و وجدوا ما عملوا حاضراً»[۵] و «وُفيّت كُلُّ نفس ما عملت»[۶]چيست؟ همچنين از صدها آيه قرآن و احاديث مسلم درباره جهاد و حيات طيّبه قرآنى مى‏پرسند و اعلام مى‏دارند كه اين امور بدون حاكميت دينى و ولايت الله اجرايش ناممكن است.

بنابراين نقش و ارزش سياست در دين را نمى‏توان دست كم يا ناديده گرفت.[۷]

  1. هدف احكام الهى؛ بر اين اساس نظام اسلامى در اهداف خود عدالت، رفاه مادى و معنوى، توزيع عادلانه ثروت، گسترش دين در سطح جهانى و اجراى احكام فقهى، سياسى، نظامى، فرهنگى و اجتماعى و مانند آن را پى مى‏گيرد. روشن است بدون وحدت دين و سياست، امكان اجراى اين امور به شكل صحيح وجود ندارد، بدون داشتن اقتدار سياسى- نظامى ناشى از حكومت قدرتمند دينى نمى‏توان ما انزل الله را اجرا كرد.[۸]
  2. ولايت و سيره ائمه اطهار (ع)؛ در اين زمينه معظم‏له به فلسفه عيد سعيد غدير خم، تشكيل نظام اسلامى از سوى برخى از امامان معصوم (ع) و تلاش براى استقرار نظام اسلامى از سوى ساير امامان شيعه اشاره مى‏كنند، رهبر انقلاب ولايت را اساسى‏ترين مسئله دين معرفى مى‏كنند چون ولايت، نشانه و سايه توحيد است. ولايت يعنى حكومت، چيزى است كه در جامعه اسلامى متعلق به خداست و از خداى متعال به پيامبر و از او به ولىّ مومنين مى‏رسد.[۹] ايشان درباره فعاليت سياسى ائمه (ع) مى‏گويند:

خط جهاد و مبارزه ائمه (ع) … در تمام دوران دويست و پنجاه ساله و در شكل‏هاى گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولًا تبيين اسلام ناب و تفسير صحيح قرآن و ارائه تصويرى روشن از معرفت اسلامى است و ثانياً، تبيين مسئله امامت و حاكميت سياسى در جامعه اسلامى و ثالثاً، تلاش و كوشش براى تشكيل آن جامعه و تحقق بخشيدن به هدف پيامبر معظم اسلام (ص) و همه پيامبران؛ يعنى اقامه قسط و عدل و زدودن انداد الله از صحنه حكومت و سپردن زمام اداره زندگى به خلفاء الله و بندگان صالح خداوند.[۱۰]

تز جدايى دين از سياست در غرب از نظر رهبر انقلاب ناشى از عملكرد منفى كليسا و مبارزه با افكار نوى علما و دانشمندان بوده است و سپس اين فكر را در دنياى اسلامى بين روشنفكران ترويج كرده‏اند.[۱۱] سلاطين و مستبدان، روشنفكران وابسته و روحانيان دربارى از جمله كسانى بوده‏اند كه براى حفظ منافع نامشروع خود در كنار استعمارگران انديشه سكولار را در جوامع اسلامى ترويج داده‏اند.[۱۲]

معظم‏له همچنين به نقش احياگر انقلاب اسلامى امام خمينى در پيوند نوين دين و سياست و به تعبير دقيق‏تر احياى وحدت دين و سياست اشاره مى‏كنند و ثمرات ارزشمند حاكميت اين پارادايم را در امور زير خاطرنشان مى‏كنند:

  1. تجديد حيات اسلام در جهان جديد؛
  2. بازگشت روح عزت اسلامى به مسلمانان؛
  3. سرنگونى نظام طاغوتى شاهنشاهى پهلوى؛
  4. تشكيل حكومت اسلامى در ايران؛
  5. استقلال، آزادى و اصل نه شرقى- نه غربى؛
  6. ارائه مكتب سياسى اسلام و تبيين ابعاد آن؛
  7. نمايش چهره اصيل دين در جهان امروز؛
  8. احياى خودباورى و بيدارى اسلامى در جهان.[۱۳]

با توجه به نگاه رهبرى در تعامل دين و سياست، بايد گفت، فرهنگ سياسى اسلامى ريشه در وحدت دين و سياست دارد و هر گونه جدايى از دين آن را از هويت اصلى خود تهى نموده، بى‏اعتبار مى‏سازد. فرهنگ سياسى ناشى از سكولاريزم، فرهنگى وارداتى، بيگانه و غير اسلامى است. سكولاريزم با توجه به سيره انبياء، امامان معصوم، اهداف دين اسلام و ماهيت آيات قرآن كريم، با روح اسلام در تضاد است.

آن فرهنگ سياسى كه اصالت را به قدرت، مادى‏گرايى و دنيا مى‏دهد، با نفى معنويت، انزواى دين، جدايى دين و اخلاق از سياست و حكومت، حاكميت طبقات سرمايه‏دار و فاسد و استعمار ملل ديگر را توجيه مى‏كند، از دموكراسى، حقوق بشر و انسان‏مدارى سخن مى‏گويد امّا در عمل خلاف آن رفتار مى‏كند، اسارت و عبوديت انسان‏ها و نظام سلطه جهانى را توجيه و تأييد مى‏كند، چگونه مى‏تواند با روح اسلام سازگارى داشته باشد. آن فرهنگ سياسى كه عدالت در آن بى‏معناست و افسانه تلقى مى‏شود، نظام نابرابر اجتماعى و شكاف‏هاى عظيم ثروت و فقر را طبيعى مى‏داند. زن بازيچه هوس‏هاى سياسى و اقتصادى اوست، بى‏بندوبارى و فساد اخلاقى را ترويج مى‏كند، نتيجه دموكراسى در كشورهاى اسلامى را چون به ضرر خود مى‏بيند (مانند آنچه در ايران، الجزاير و انتخابات مجلس ملى فلسطين با پيروزى حماس اتفاق افتاد) برنمى‏تابد،در مقابل خداوند خاضع و خاشع نيست، چگونه مى‏تواند از طرف مسلمانان مؤمن به خدا و ارزش‏هاى وحيانى پذيرفته شود؟!

فرهنگ سياسى اسلامى در زمين دين ريشه دارد و فهم آن در منظر رهبر معظم انقلاب مشروط به درك اين اساس و نظريه وحدت دين و سياست است.

[۱] ( ۲). در ديدار با كاركنان روزنامه كيهان ۲۵/ ۶/ ۱۳۸۰ و بيانات مورخه ۱۹/ ۹/ ۱۳۷۵٫

[۲] ( ۳). ممتحنه، آيه ۱٫

[۳] ( ۴). شعراء، آيه ۱۵۱- ۱۵۲٫

[۴] ( ۵). دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۸ و ۹٫

[۵] ( ۶). كهف، آيه ۴۹٫

[۶] ( ۷). زمر، آيه ۷۰٫

[۷] ( ۱). حديث ولايت، جلد ۱، ص ۲۲۰- ۲۲۱٫

[۸] ( ۲). نك: دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۴۳- ۵۵٫

[۹] ( ۳). حديث ولايت، جلد ۷، ص ۴۵، و همان، ص ۳۵- ۳۶٫

[۱۰] ( ۴). حديث ولايت، ج ۲، ص ۲۳۴ و پيشين، دين و سياست … ص ۴۱- ۴۲٫

[۱۱] ( ۵). روزنامه كيهان، مورخه ۲۵/ ۶/ ۱۳۸۰٫

[۱۲] ( ۶). نك: دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۷۲- ۷۸٫

[۱۳] ( ۱). نك: همان، ص ۸۶- ۱۰۶٫

  • The First Step in Refinement

    How long do you wish to remain in the sleep of negligence, plunged in corruption? Fear God…
  • به همسرتان بگویید که شما دشمن اش نیستید

    اگر درباره موضوعی با همسرتان آرام صحبت می کنید اما او به یکباره از کوره در می رود و صدایش …
  • Knowledge and Faith

    Sometimes you see that one has knowledge of these realities but has no faith. Undertakers …
مطالب بیشتر از این نویسنده مهدی
  • دانشجوی سیاسی کیست؟

    دانشجوی سیاسی کیست؟در مورد سیاسی بودن دانشجو و این‌که آیا لازم است دانشجو علاوه بر فعالیت‌…
  • چرا بايد در دين انديشه سياسي كرد؟

    مردم (در آغاز) يك دسته بودند (و تضادى در ميان آنها وجود نداشت. بتدريج جوامع و طبقات پديد آ…
  • ضرورت نیاز انسان به هدایت آسمانی

    خواجه نصير در تبيين حكمى حسن تكليف استدلالى را مطرح مى‏ كند كه چكيده آن چنين است: ۱) بقاء …
بارگذاری بیشتر در اندیشه های سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

The First Step in Refinement

How long do you wish to remain in the sleep of negligence, plunged in corruption? Fear God…