خانه سیاسی اندیشه های سیاسی وحدت دين و سياست با چهار دليل اثبات مى ‏شود

وحدت دين و سياست با چهار دليل اثبات مى ‏شود

2 دقیقه خوانده شده
0
0
21

وحدت دين و سياست با چهار دليل زير اثبات مى‏شود:

  1. سيره سياسى انبياء الهى؛ مبارزه پيامبران الهى با طاغوت‏هاى زمان و طبقات مترف و ملأ، تشكيل نظام سياسى و اداره جامعه، پرداختن به امور سياسى اجتماع و تشكيل حكومت دينى به ويژه از سوى رسول خدا محمد بن عبدالله (ص)[۱] در مدينة النبى بيانگر آن است.
  2. ماهيت آيات قرآنى؛ آيات كريمه قرآن به روشنى وحدت دين و سياست را بيان مى‏كند به گونه‏اى كه جاى انكار براى كسى نمى‏ماند. رهبر انقلاب از كسانى كه دين را از سياست جدا مى‏دانند مى‏پرسد:

آيا در آيه‏ «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوّى وعدوّكم اولياء»[۲] و آيه‏ «ولا تطيعوا امر المسرفين الذين يفسدون فى الارض ولا يصلحون»[۳] يا آيات معرفى حزب اللَّه و حزب الشيطان يا آيات ولايت الله، يا آيات حكم به غير ما انزل الله، انديشيده و در آن تأمل كرده‏اند؟[۴]

در ادامه مطلب مى‏خوانيم آيا اعمال و رفتار سياسى و اجتماعى انسان‏ها كه بيشترين بخش زندگى آنهاست بدون جزاست؟ پس‏ «و وجدوا ما عملوا حاضراً»[۵] و «وُفيّت كُلُّ نفس ما عملت»[۶]چيست؟ همچنين از صدها آيه قرآن و احاديث مسلم درباره جهاد و حيات طيّبه قرآنى مى‏پرسند و اعلام مى‏دارند كه اين امور بدون حاكميت دينى و ولايت الله اجرايش ناممكن است.

بنابراين نقش و ارزش سياست در دين را نمى‏توان دست كم يا ناديده گرفت.[۷]

  1. هدف احكام الهى؛ بر اين اساس نظام اسلامى در اهداف خود عدالت، رفاه مادى و معنوى، توزيع عادلانه ثروت، گسترش دين در سطح جهانى و اجراى احكام فقهى، سياسى، نظامى، فرهنگى و اجتماعى و مانند آن را پى مى‏گيرد. روشن است بدون وحدت دين و سياست، امكان اجراى اين امور به شكل صحيح وجود ندارد، بدون داشتن اقتدار سياسى- نظامى ناشى از حكومت قدرتمند دينى نمى‏توان ما انزل الله را اجرا كرد.[۸]
  2. ولايت و سيره ائمه اطهار (ع)؛ در اين زمينه معظم‏له به فلسفه عيد سعيد غدير خم، تشكيل نظام اسلامى از سوى برخى از امامان معصوم (ع) و تلاش براى استقرار نظام اسلامى از سوى ساير امامان شيعه اشاره مى‏كنند، رهبر انقلاب ولايت را اساسى‏ترين مسئله دين معرفى مى‏كنند چون ولايت، نشانه و سايه توحيد است. ولايت يعنى حكومت، چيزى است كه در جامعه اسلامى متعلق به خداست و از خداى متعال به پيامبر و از او به ولىّ مومنين مى‏رسد.[۹] ايشان درباره فعاليت سياسى ائمه (ع) مى‏گويند:

خط جهاد و مبارزه ائمه (ع) … در تمام دوران دويست و پنجاه ساله و در شكل‏هاى گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولًا تبيين اسلام ناب و تفسير صحيح قرآن و ارائه تصويرى روشن از معرفت اسلامى است و ثانياً، تبيين مسئله امامت و حاكميت سياسى در جامعه اسلامى و ثالثاً، تلاش و كوشش براى تشكيل آن جامعه و تحقق بخشيدن به هدف پيامبر معظم اسلام (ص) و همه پيامبران؛ يعنى اقامه قسط و عدل و زدودن انداد الله از صحنه حكومت و سپردن زمام اداره زندگى به خلفاء الله و بندگان صالح خداوند.[۱۰]

تز جدايى دين از سياست در غرب از نظر رهبر انقلاب ناشى از عملكرد منفى كليسا و مبارزه با افكار نوى علما و دانشمندان بوده است و سپس اين فكر را در دنياى اسلامى بين روشنفكران ترويج كرده‏اند.[۱۱] سلاطين و مستبدان، روشنفكران وابسته و روحانيان دربارى از جمله كسانى بوده‏اند كه براى حفظ منافع نامشروع خود در كنار استعمارگران انديشه سكولار را در جوامع اسلامى ترويج داده‏اند.[۱۲]

معظم‏له همچنين به نقش احياگر انقلاب اسلامى امام خمينى در پيوند نوين دين و سياست و به تعبير دقيق‏تر احياى وحدت دين و سياست اشاره مى‏كنند و ثمرات ارزشمند حاكميت اين پارادايم را در امور زير خاطرنشان مى‏كنند:

  1. تجديد حيات اسلام در جهان جديد؛
  2. بازگشت روح عزت اسلامى به مسلمانان؛
  3. سرنگونى نظام طاغوتى شاهنشاهى پهلوى؛
  4. تشكيل حكومت اسلامى در ايران؛
  5. استقلال، آزادى و اصل نه شرقى- نه غربى؛
  6. ارائه مكتب سياسى اسلام و تبيين ابعاد آن؛
  7. نمايش چهره اصيل دين در جهان امروز؛
  8. احياى خودباورى و بيدارى اسلامى در جهان.[۱۳]

با توجه به نگاه رهبرى در تعامل دين و سياست، بايد گفت، فرهنگ سياسى اسلامى ريشه در وحدت دين و سياست دارد و هر گونه جدايى از دين آن را از هويت اصلى خود تهى نموده، بى‏اعتبار مى‏سازد. فرهنگ سياسى ناشى از سكولاريزم، فرهنگى وارداتى، بيگانه و غير اسلامى است. سكولاريزم با توجه به سيره انبياء، امامان معصوم، اهداف دين اسلام و ماهيت آيات قرآن كريم، با روح اسلام در تضاد است.

آن فرهنگ سياسى كه اصالت را به قدرت، مادى‏گرايى و دنيا مى‏دهد، با نفى معنويت، انزواى دين، جدايى دين و اخلاق از سياست و حكومت، حاكميت طبقات سرمايه‏دار و فاسد و استعمار ملل ديگر را توجيه مى‏كند، از دموكراسى، حقوق بشر و انسان‏مدارى سخن مى‏گويد امّا در عمل خلاف آن رفتار مى‏كند، اسارت و عبوديت انسان‏ها و نظام سلطه جهانى را توجيه و تأييد مى‏كند، چگونه مى‏تواند با روح اسلام سازگارى داشته باشد. آن فرهنگ سياسى كه عدالت در آن بى‏معناست و افسانه تلقى مى‏شود، نظام نابرابر اجتماعى و شكاف‏هاى عظيم ثروت و فقر را طبيعى مى‏داند. زن بازيچه هوس‏هاى سياسى و اقتصادى اوست، بى‏بندوبارى و فساد اخلاقى را ترويج مى‏كند، نتيجه دموكراسى در كشورهاى اسلامى را چون به ضرر خود مى‏بيند (مانند آنچه در ايران، الجزاير و انتخابات مجلس ملى فلسطين با پيروزى حماس اتفاق افتاد) برنمى‏تابد،در مقابل خداوند خاضع و خاشع نيست، چگونه مى‏تواند از طرف مسلمانان مؤمن به خدا و ارزش‏هاى وحيانى پذيرفته شود؟!

فرهنگ سياسى اسلامى در زمين دين ريشه دارد و فهم آن در منظر رهبر معظم انقلاب مشروط به درك اين اساس و نظريه وحدت دين و سياست است.

[۱] ( ۲). در ديدار با كاركنان روزنامه كيهان ۲۵/ ۶/ ۱۳۸۰ و بيانات مورخه ۱۹/ ۹/ ۱۳۷۵٫

[۲] ( ۳). ممتحنه، آيه ۱٫

[۳] ( ۴). شعراء، آيه ۱۵۱- ۱۵۲٫

[۴] ( ۵). دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۸ و ۹٫

[۵] ( ۶). كهف، آيه ۴۹٫

[۶] ( ۷). زمر، آيه ۷۰٫

[۷] ( ۱). حديث ولايت، جلد ۱، ص ۲۲۰- ۲۲۱٫

[۸] ( ۲). نك: دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۴۳- ۵۵٫

[۹] ( ۳). حديث ولايت، جلد ۷، ص ۴۵، و همان، ص ۳۵- ۳۶٫

[۱۰] ( ۴). حديث ولايت، ج ۲، ص ۲۳۴ و پيشين، دين و سياست … ص ۴۱- ۴۲٫

[۱۱] ( ۵). روزنامه كيهان، مورخه ۲۵/ ۶/ ۱۳۸۰٫

[۱۲] ( ۶). نك: دين و سياست از ديدگاه مقام معظم رهبرى، ص ۷۲- ۷۸٫

[۱۳] ( ۱). نك: همان، ص ۸۶- ۱۰۶٫

  • حضرت عشق

    #حضرت_عشق# . پیش از تو هیچ دریایی را نمی شناختم، که چنین جزر و مد عمیقی در دلم ایجاد کند .…
  • میلاد امام حسین مبارک

    0 0 …
  • Instagram Image

    0 0 …
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • آیا ازدواج من با ایشون درسته؟

    برام خاستگاری اومده با شرایطی که من میخاستم ...متاسفانه من هر چقدر تلاش میکنم نمیتونم به ط…
  • جامعه شهر

    كاركردهاى اجتماعى دين

    ۱) دين هنجارها و ارزش‏هاى نخستين جامعه را مهم مى‏داند و پذيرش آنها را براى انسان‏ها آسان م…
  • THE IMAM’S SPECIFIC TRAITS

    Before we delve into the subject, one point should be explicitly stated: It can be easily …
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
  • جامعه شهر

    كاركردهاى اجتماعى دين

    ۱) دين هنجارها و ارزش‏هاى نخستين جامعه را مهم مى‏داند و پذيرش آنها را براى انسان‏ها آسان م…
  • مبانی اندیشه های سیاسی در قرآن

    مبانی اندیشه های سیاسی در قرآن ۱- خلافت الهی(۳۰ بقره-۲۴ نور) ۲- امت واحده(۹۲ انبیا،۲۱۳ بقر…
  • مسئله قدرت سياسى‏

    قدرت از مفاهيم اساسى، سيّال و انتزاعى و از مسائل مهم فلسفه سياسى است. مقام معظم رهبرى در ت…
بارگذاری بیشتر در اندیشه های سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آیا ازدواج من با ایشون درسته؟

برام خاستگاری اومده با شرایطی که من میخاستم ...متاسفانه من هر چقدر تلاش میکنم نمیتونم به ط…