خانه عرفان اسلامی مقدمات عرفان پس چرا خدا ما را به گناهانمان عذاب مى‏ كند؟

پس چرا خدا ما را به گناهانمان عذاب مى‏ كند؟

1 دقیقه خوانده شده
0
0
75

قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است:
[إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ‏] « بقره (۲): ۲۲۲٫».
يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى‏كنند، و كسانى را كه خود را [با پذيرش انواع پاكى‏ها از همه آلودگى‏ها] پاكيزه مى‏كنند. دوست دارد.
[فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ‏] «توبه (۹): ۱۰۸٫».
در آن مردانى هستند كه خواهان پاكيزگى [و طهارت جسم و جان‏] هستند و خدا پاكيزگان را دوست دارد.
و آنان كه به دروغ ادّعاى محبّت خدا مى‏كنند و خيال مى‏كنند خدا هم آنان را دوست دارد، معذّب بودن آنان را ردّ بر آن ادّعا دانسته و مى‏فرمايد:
[قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ‏] «مائده (۵): ۱۸٫».

پس چرا خدا ما را به گناهانمان عذاب مى‏ كند؟
اگر شما محبوب خداييد چرا به خاطر گناهانتان به جهنّم عذاب وجدان دچار مى‏ شويد اين گرفتارى شما به عذاب دليل بر اين است كه خدا شما را دوست ندارد، علامت محبّت حق به عبد، توبه عبد است و از شرايط محبّت حق به عبد غفران اوست چنانچه فرموده:
[قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ‏] «آل عمران (۳): ۳۱٫».
بگو: اگر خدا را دوست داريد، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بيامرزد.

توبه يكى از مهمترين فرمان‏هاى حق است كه عاشق خدا براى اجراى آن قيام كرده و به وسيله آن تمام نواقص خود را رفع و آلودگى‏هاى خويش را پاك مى‏كند. و از اين طريق است كه محبوب حق مى‏ شود.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: أَنَّ اللّهَ يُعْطى الْمالَ الْبِرُّ وَالْفاجِرُ وَلا يُعْطى الإيمانَ إلّامَنْ احَبَ‏ «المحاسن: ۱/ ۲۱۷، باب ۹- الدين، حديث ۱۱۲؛ بحار الأنوار: ۶۵/ ۲۰۴، باب ۲۲، حديث ۹٫».
خداوند دنيا را به هركه دوست دارد و دوست ندارد عطا مى‏كند. ولى ايمان وعشق را فقط به كسى كه علاقه دارد عنايت مى‏كند.
البته سعى و ظرفيّت و شايستگى عبد شرط است و در صورت كوشش و يافتن ظرفيت و شايستگى، عنايت الهى متوجّه انسان مى‏ گردد و خداوند عبد را به نور ايمان منوّر مى‏ كند. اين نور دليل محبّت خدا به عبد است.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: إِذا أَحَبَّ اللّهُ تَعالى عَبْداً ابْتَلاهُ فَإِنْ أَحَبَّهُ الْحُبَّ الْبالِغِ اقْتَناهُ، فَقالُوا: وَما مَعْنا اقْتَناهُ، قالَ: لا يَتْرُكْ لَهُ مالًا وَلا وَلَداً « ارشاد القلوب: ۱/ ۲۶، الباب الرابع فى ترك الدنيا.».
هنگامى كه خدا به بنده‏اش محبّت ورزد او را مبتلا مى‏كند و هنگامى كه عشق حق به عبد به درجه نهايى برسد او را به دست خواهد گرفت، عرضه داشتند: يعنى چه؟ فرمود: برايش اهل و مالى باقى نخواهد گذاشت. (كنايه از اين كه وضع عبد به جايى مى‏رسد كه ذكر و فكرى و عمل و اخلاقى و حركت و سكونى جز او نخواهد داشت و هرچه در اختيار اوست فداى محبوب مى‏كند).

 

 

عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۳۶۲

 

  •  The Comparative Rights and Duties of Husband and Wife

    According to Islam, family is a small society. And large societies come into existence fro…
  • Women and Hijab

    The meaning of Hijab is to cover. Hijab means a dress that covers the body of a woman. Isl…
  • Marriage and its benefits

    The family is a small society that starts with the union of man and woman, and by the birt…
مطالب بیشتر از این نویسنده مهدی
  • طریق رسیدن به ارشاد حضرت ولی عصر

      کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است. فردِ کامل، م…
  • ايستادگى اصحاب اخدود تا پاى جان‏

    خداى متعال در قرآن مجيد، از «اصحاب اخدود» ياد كرده است. از نظر قرآن كريم اينان جرمى جز ايم…
  • تهذیب نفس و خودسازی

    علائم عاشقان حقيقى‏

    خداوند به بعضى از پيامبران وحى كرد: براى من در ميان بندگانم بندگانى است كه عاشق من هستند و…
بارگذاری بیشتر در مقدمات عرفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

 The Comparative Rights and Duties of Husband and Wife

According to Islam, family is a small society. And large societies come into existence fro…