انواع خوف سالکان

2 دقیقه خوانده شده
0
0
524

عقيده بيداران راه و عاشقان اللّه بر اين است كه خوف بر سه نوع است:
۱- خوف طبيعى.
۲- خوف مذموم.
۳- خوف ممدوح.
خوف طبيعى‏
خوف طبيعى هم چون حالات واقعى ديگر، از خطوط اصلى نفس است و اين حالت براى حفظ جان از حوادثى چون بيمارى، تصادف، دور شدن از منطقه خطر، چگونگى مواجهه با حيوانات درنده، زلزله، رعد و برق، سيل، بادهاى خطرناك، به كار گرفته مى‏شود.

خوف مذموم‏
خوف مذموم خوفى است كه ارتباطى با مسائل خطرآفرين و نيز ربطى به مسائل عالى الهى از قبيل ترس از عذاب فردا، يا ترس از مقام و هيبت حق ندارد، بلكه علّت آن تصوّرات باطل و وهم وخيالات فاسده نسبت به پاره‏اى از امور است كه انسان با اندكى تأمّل نسبت به آن امور كه زاييده خيالات و اوهام است، حس مى‏كند كه خوفش امرى بيهوده و حالتى غير منطقى است.

خوف ممدوح‏
خوف ممدوح، خوفى است كه هم چون حالات عالى ديگر روانى براى انسان از ضروريات است.بدون اين خوف راهى براى ترقى و تعالى وجود ندارد و منهاى اين خوف آدمى را در پيشگاه قرب حضرت او جايى نيست.اين خوف از اوصاف عالى موقنين و از آثار برجسته وجود متّقين و نشانه‏اى از اتّصال محبّين به جناب اوست.
عاشقان حضرتش هرگز از اين خوف جدا نبوده و بدون اين حالت عالى زيست نداشتند.خاتم پيامبران صلى الله عليه و آله مى‏فرمود:
أَنَا أَخْوَفُكُمْ مِنَ اللّهِ‏ «۱».
خائف‏ترين شما از خدا من هستم.
كم‏ترين درجه خوف آن است كه در اعمال و اطوار تجلى كند، آنجا كه انسان از هر گناهى كناره گيرد، معلوم مى‏شود از خوف بهره‏ور است و تازه اين خوددارى از گناهان در فرهنگ الهى ورع شمرده شده و چنانچه انسان از شبهات بپرهيزد داراى تقوا گشته و چون نظر از غير حق بردارد و هيچ نفسى جز به ياد او نكشد داراى صدق شده و در زمره صديقان آمده است.
خوف پر و بالى است كه به وسيله آن بندگان حضرت حق، به سوى هر مقام شايسته‏اى پرواز كرده و به سبب آن از منازل پر هول آخرت با كمال اطمينان عبور مى‏كنند.
خوف ممدوح خوفى است كه در دنيا و آخرت به وجود آورنده امنيت باطن و آرامش فكر وجان است چنانچه در قرآن مجيد آمده:
[وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً] « نور (۲۴): ۵۵٫».
و يقيناً ترس و بيمشان را تبديل به امنيت كند.
كه ايمان و عمل صالح و ترس از خدا و وحشت از گناه و عذاب فردا، علّت امنيت در دنيا و آخرت است.
صاحبان اين خوف در قرآن مجيد و روايات و اخبار مورد تمجيد قرار گرفته و از آنان به عنوان عباد صالح ياد شده است.
اگر اين خوف، يعنى خوف از عظمت حق و كوچكى خود، خوف از مقام خدا، خوف از جريمه جرم، خوف از سوء عاقبت بر اثر عدم تربيت در آدمى نباشد چه علّتى براى رشد و تكامل و مصون ماندن از خطرات درونى و بيرونى وجود دارد؟
اگر اين خوف نباشد، چگونه انسان بنده حق مى‏شود و به چه سبب از گناه خوددارى مى‏كند و چگونه درصدد دور كردن خود از عذاب فردا برمى‏آيد؟!
بدون اين خوف چگونه، انسان، انسان است و با چه وسيله‏اى، مى‏تواند با دشمنان شرف و فضيلتش مبارزه كند؟
عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۱۵۵

  • دليل عشق و محبّت‏

    دليل خوف، فرار از شياطين جنى و انسى و گناهان و دليل اميد، طلب اتّصال با اوليا و عاشقان خدا…
  • پانزده ویژگی نیکان روزگار

    خداوند براى شناساندن نيكان روزگار پانزده خصيصه بيان مى ‏دارد، چنانچه اين موارد عالى در وجو…
  • انگیزه های دنیایی برای زندگی اخلاقی

    یکی از انگیزه‌های زندگی اخلاقی، انگیزه‌های دنیایی و در نظر داشتن فوائد دنيوی فضیلت‌هایی اس…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • باید حق اعتراض مدنی به رسمیت شناخته شود

    در اصل 27 قانون اساسی به صراحت پیش‌بینی شده است که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آن‌…
  • to do lists

    Get a clear overview of everything on your plate and never lose track of an important task…
  • دليل عشق و محبّت‏

    دليل خوف، فرار از شياطين جنى و انسى و گناهان و دليل اميد، طلب اتّصال با اوليا و عاشقان خدا…
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در مقدمات عرفان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

باید حق اعتراض مدنی به رسمیت شناخته شود

در اصل 27 قانون اساسی به صراحت پیش‌بینی شده است که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آن‌…