خانه اخلاقی اخلاق عبادی چرا بیمار می‎شویم؟

چرا بیمار می‎شویم؟

2 دقیقه خوانده شده
0
0
349

من دیده‎ام كه ابتلا به معاشرت – بیش از حد – عبادات را هم به فساد كشانیده است، به طورى كه دیدار بیشتر برادران دینى وابسته به سودجویى دنیایى یا رفع خطر مادى مى‎گردد، و معاشرت‎ها از نیات مرض آلود كمتر به سلامت رسته است، و احوالپرسى از بیماران بر سبیل اظهار رنج و درد براى بیمار است .
از سفارشات سید بن طاووس به فرزندش

گویى خداى تعالى به وسیله بیمارى به كسى ستم كرده است، در صورتى كه وظیفه عیادت كننده از بیماران آن است كه آنان را به آن بیمارى تهنیت گویند. چه آنان یا گناهكارند، و خداى تعالى بوسیله بیمارى مى‎خواهد كه آنان كفاره گناهان را بپردازند، یا از زمره جنایتكاران نیستند، پس خداى تعالى بر آن است كه با آن بیماریها مقامات آنان را بالا برد، و بر درجاتشان بیفزاید.
آیا فرزند آدم كه دل و خرد و زبان حالش به پلیدى جنایات كردار و گفتار آلوده است، خرسند نیست كه به وسیله بیماری‎ها از آلودگى‎هاى گناه و از ناشایستگى‎ها، در پیشگاه پروردگار تعالى، كه بیماری‎ها او را از آلودگی‎ها شستشو مى‎دهد و پلیدی‎ها را به دست قدرت حق پاك مى‎گرداند؛ برهد؟
پس اگر به سبب عظمت مخالفت تو پاره سنگى سبك از سنگ‎هاى پرتابى كه كشنده نباشد، از منجنیق تو به سوى تو پرتاب شود، و به تو اصابت كند تا از روى جلالت، كفاره گناهان ترا داده باشد، آیا این حادثه احسان و اكرام است یا اهانت و انتقام؟!»
برگرفته از کتاب «كشف المحجه لثمره المهجه»، تالیف سید بن طاووس كه توسط دكتر اسدالله مبشرى به فارسى ترجمه شده است . با تصرف

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • باید حق اعتراض مدنی به رسمیت شناخته شود

    در اصل 27 قانون اساسی به صراحت پیش‌بینی شده است که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آن‌…
  • to do lists

    Get a clear overview of everything on your plate and never lose track of an important task…
  • دليل عشق و محبّت‏

    دليل خوف، فرار از شياطين جنى و انسى و گناهان و دليل اميد، طلب اتّصال با اوليا و عاشقان خدا…
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در اخلاق عبادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

باید حق اعتراض مدنی به رسمیت شناخته شود

در اصل 27 قانون اساسی به صراحت پیش‌بینی شده است که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آن‌…