خانه عرفان اسلامی مقدمات عرفان مراحل ربوبيّت‏ حاصل از عبودیت

مراحل ربوبيّت‏ حاصل از عبودیت

2 دقیقه خوانده شده
0
0
127

كمال و قدرتى كه در اثر عبوديّت و اخلاص و پرستش واقعى نصيب بشر مى‏ شود، منازل و مراحلى دارد.
اوّلين مرحله: الهام‏ بخش و تسلّط بخش انسان به نفس خويشتن است. در اين مرحله از عبوديّت آن چيزى كه نصيب انسان مى‏ شود اين است كه خواهش‏ها و تمايلات نفسانى انسان مسخّر وى مى‏ شود. اوّلين اثر عبوديّت، ربوبيّت و ولايت بر نفس امّاره است و در اثر اين تسلّط، صفا و روشنايى و روشن‏ بينى نيز پيدا مى‏ شود.
مرحله دوم: تسلّط و ولايت بر انديشه‏ هاى پراكنده، يعنى تسلّط بر نيروى متخيّله است. يكى از وظايف بشر تسلّط بر هوسبازى خيال است، وگرنه اين قوّه شيطان صفت مجالى براى تعالى و پيمودن صراط قرب نمى‏ دهد.
براى كسب اين پيروزى هيچ چيزى مانند عبادت كه اساسش توجّه به خداست نمى ‏باشد. اسلام از راه عبادت بدون اين كه نيازى به كارهاى ناروا باشد اين نتيجه را تأمين مى‏ كند. توجّه دل به خدا و تذكّر اين كه در برابر ربّ الارباب و خالق و مدبّر كل قرار گرفته است، زمينه تجمّع خاطر و تمركز ذهن را فراهم مى‏ كند.
مرحله سوّم: روح در مراحل قوّت و قدرت و ربوبيّت و ولايت خود به مرحله ‏اى مى‏ رسد كه در بسيارى از چيزها از بدن بى‏ نياز مى‏ گردد، در حالى كه بدن صددرصد نيازمند به روح است.
مرحله چهارم: خود بدن از هر لحاظ تحت فرمان و اراده شخص درمى‏ آيد به طورى كه در حوزه بدن خود شخص اعمال خارق‏ العاده سر مى‏ زند.

امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد:
ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِيَّةُ « من لا يحضره الفقيه: ۴/ ۴۰۰، حديث ۵۸۵۹».
آنچه كه همت و اراده نفس در آن نيرومند گردد و جداً مورد توجّه نفس واقع شود بدن از انجام آن ناتوانى نشان نمى ‏دهد.
مرحله پنجم: بالاترين مراحل است، اين است كه حتّى طبيعت خارجى نيز تحت نفوذ اراده انسان قرار مى گيرد و مطيع انسان مى‏ شود. معجزات و كرامات انبيا و اولياى حق از اين مقوله است.
همه اين مراحل نتيجه قرب به خداست و قرب به حق يك حقيقت واقعى است نه يك تعبير مجازى و اعتبارى.
عبوديّت يگانه وسيله وصول به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام، جز با عنايت معنوى و قافله‏ سالارى انسان كامل كه ولىّ و حجّت خداست ميسّر نيست‏ « خلافت و ولايت: ۳۸۱ چاپ اوّل.».
عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۱۱۹

  • ريشه خوف‏ از مقام حق

    امام صادق عليه السلام علم و آگاهى را ريشه خوف مى‏دانند؛ زيرا خوف از امور قلبى است و امرى ا…
  • فرق خوف و خشيت‏

    خواجه نصير الدين طوسى مى‏گويد: خوف و خشيت گرچه در لغت يك معنى دارند ولى از نظر صاحبدلان م…
  • انواع خوف ممدوح‏

    5- خوف از نقصان در عبادت‏ اين خوف، يكى از عالى‏ترين مراحل كمال انسانى و از بهترين عوامل ح…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
  • ريشه خوف‏ از مقام حق

    امام صادق عليه السلام علم و آگاهى را ريشه خوف مى‏دانند؛ زيرا خوف از امور قلبى است و امرى ا…
  • فرق خوف و خشيت‏

    خواجه نصير الدين طوسى مى‏گويد: خوف و خشيت گرچه در لغت يك معنى دارند ولى از نظر صاحبدلان م…
  • انواع خوف ممدوح‏

    5- خوف از نقصان در عبادت‏ اين خوف، يكى از عالى‏ترين مراحل كمال انسانى و از بهترين عوامل ح…
بارگذاری بیشتر در مقدمات عرفان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

این روزها نمی‌تونم اونجوری که دلم میخواد تو درسام پیشرفت کنم

برای پیشرفت درسی تون قبلش باید یک سری هدف های کلان چندین ساله برای خودتون داشته باشید. هدف…