خانه عرفان اسلامی مقدمات عرفان مراحل ربوبيّت‏ حاصل از عبودیت

مراحل ربوبيّت‏ حاصل از عبودیت

2 دقیقه خوانده شده
0
1
683

كمال و قدرتى كه در اثر عبوديّت و اخلاص و پرستش واقعى نصيب بشر مى‏ شود، منازل و مراحلى دارد.
اوّلين مرحله: الهام‏ بخش و تسلّط بخش انسان به نفس خويشتن است. در اين مرحله از عبوديّت آن چيزى كه نصيب انسان مى‏ شود اين است كه خواهش‏ها و تمايلات نفسانى انسان مسخّر وى مى‏ شود. اوّلين اثر عبوديّت، ربوبيّت و ولايت بر نفس امّاره است و در اثر اين تسلّط، صفا و روشنايى و روشن‏ بينى نيز پيدا مى‏ شود.
مرحله دوم: تسلّط و ولايت بر انديشه‏ هاى پراكنده، يعنى تسلّط بر نيروى متخيّله است. يكى از وظايف بشر تسلّط بر هوسبازى خيال است، وگرنه اين قوّه شيطان صفت مجالى براى تعالى و پيمودن صراط قرب نمى‏ دهد.
براى كسب اين پيروزى هيچ چيزى مانند عبادت كه اساسش توجّه به خداست نمى ‏باشد. اسلام از راه عبادت بدون اين كه نيازى به كارهاى ناروا باشد اين نتيجه را تأمين مى‏ كند. توجّه دل به خدا و تذكّر اين كه در برابر ربّ الارباب و خالق و مدبّر كل قرار گرفته است، زمينه تجمّع خاطر و تمركز ذهن را فراهم مى‏ كند.
مرحله سوّم: روح در مراحل قوّت و قدرت و ربوبيّت و ولايت خود به مرحله ‏اى مى‏ رسد كه در بسيارى از چيزها از بدن بى‏ نياز مى‏ گردد، در حالى كه بدن صددرصد نيازمند به روح است.
مرحله چهارم: خود بدن از هر لحاظ تحت فرمان و اراده شخص درمى‏ آيد به طورى كه در حوزه بدن خود شخص اعمال خارق‏ العاده سر مى‏ زند.

امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد:
ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِيَّةُ « من لا يحضره الفقيه: ۴/ ۴۰۰، حديث ۵۸۵۹».
آنچه كه همت و اراده نفس در آن نيرومند گردد و جداً مورد توجّه نفس واقع شود بدن از انجام آن ناتوانى نشان نمى ‏دهد.
مرحله پنجم: بالاترين مراحل است، اين است كه حتّى طبيعت خارجى نيز تحت نفوذ اراده انسان قرار مى گيرد و مطيع انسان مى‏ شود. معجزات و كرامات انبيا و اولياى حق از اين مقوله است.
همه اين مراحل نتيجه قرب به خداست و قرب به حق يك حقيقت واقعى است نه يك تعبير مجازى و اعتبارى.
عبوديّت يگانه وسيله وصول به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام، جز با عنايت معنوى و قافله‏ سالارى انسان كامل كه ولىّ و حجّت خداست ميسّر نيست‏ « خلافت و ولايت: ۳۸۱ چاپ اوّل.».
عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۱۱۹

  • آنچه در سلوک و تهذیب نفس یاریمان می کند

    «زهد صرف رغبت است از متاع دنیا و اعراض قلب از اعراض آن.»[۱] زهد بی‌رغبتی به دنیا و جلوه ها…
  • چگونه شیطان را ضربه فنی کنیم!

    در کتاب «یک عمر مسلمانی»به قلم سید محمد سادات اخوی که برداشت و تدوینی نو از کتاب «مِعراجُ …
  • دليل عشق و محبّت‏

    دليل خوف، فرار از شياطين جنى و انسى و گناهان و دليل اميد، طلب اتّصال با اوليا و عاشقان خدا…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده عبدالله
بارگذاری بیشتر در مقدمات عرفان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

آسیب های اجتماعی جامعه اسلامی در عصر امام حسین (ع)

مشخصات کتاب نویسنده : علی نور آبادی چکیده مقاله آسیبهایی که جامعه نوپای اسلامی را در عصر ا…